reklama

Ako zvládnuť pracovný pohovor

Názov tohto blogu asi evokuje nejaké univerzálne desatoro pre ľudí hľadajúcich nové, lepšie zamestnanie, ale nie. Nebude reč ani o bielych ponožkách, ani o maturitnej fotke na životopise, vynecháme aj varovania pred inými faux pas, ktoré sa ešte stále hojne medzi kandidátmi vyskytujú. Dnes to bude pre tých druhých...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Hovorí sa, a to veľmi často, že všetko je o ľuďoch. Platí to v medzinárodných korporáciách a ešte viac vo firmách, kde vás je len desať. Ak ste malý podnikateľ/zamestnávateľ je pravdepodobné, že vo vašej organizačnej štruktúre nie je žiadne oddelenie ľudských zdrojov. Mzdy urobí účtovníčka, ľudí si vyberáte sám/a, rovnako sami ich aj vyhodíte, na rozvoj a tréningy aj tak nie sú peniaze a najlepší team building je firemný gulášik pod širákom. Dobre. Vráťme sa ale k téze, z ktorej vychádzame. Ľudia sú dôležití a v menšej firme ich "nekvalitu" cítiť viac a zároveň v menšej firme nieto odborníkov na ich prijímanie a ďalší rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozvoj a ostatný nadštandard dnes nechajme tak, poďme skúsiť prijať správneho človeka a urobme to na úrovni. Totižto, nielen kandidát môže byť na pohovore komický, nepripravený a bez potrebnej praxe. Aj zamestnávateľ alebo jeho zástupca sa dokáže pekne zhovädiť.

Dokázať prijímať správnych ľudí, zachovávať si pri tom uvoľnenosť, lojalitu voči firme, nikoho nevystrašiť, neodradiť, vedieť improvizovať za každých okolností, keď treba podporiť, dokázať čitať medzi riadkami a počuť nepovedané, to chce veľa študovať, ešte viac praktických skúseností a určite aj vrodenú dispozíciu alebo talent. Ak nemáte správnu školu, kurzy, nie ste talent a pracovné pohovory sú pre vás nutné zlo, máte dve možnosti: osloviť profesionálov alebo sa do toho predsa len pustiť sám. Pre tých šetrnejších :) alebo odvážnejších ponúkam pár dobrých rád.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

1. Ujasnite si, koho hľadáte

Dajte na papier, čo od kandidáta očakávate (vzdelanie, prax, IT, jazykové a iné schopnosti...) a skúste si predstaviť kandidáta zn. ideál. Kominikujte so zamestnancami, ktorí by s kandidátom mali tvoriť jeden tím a vypočujte si aj ich požiadavky na budúceho kolegu/kolegyňu.

2. Identifikujte cieľovú skupinu

Podľa popisu ideálneho kandidáta začnite rozmýšľať, kde sa takýto ľudia koncentrujú, čo čítajú, čo pozerajú, čo a kedy počúvajú. Je možné, že vy ste iná veková kategória ako budú kandidáti, v tom prípade komunikujte s niekým, kto sa vyzná lepšie. Čo je "in" môžu poradiť deti, susedia, kolegovia... Vyberte správne médium a inzerujte. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Evidencia a komunikácia

Keď začnú chodiť maily, zvoniť telefóny a poštárka donesie denne pár životopisov, tak je dobre. Dôležité je podchytiť všetky záujmy, zaevidovať ich a odkomunikovať postoj. Osvedčená metóda je jeden zakladač, kam založíte každú žiadosť a CV (aj tú elektronickú, ktorú vytlačíte). Keď vyprší termín, všetko to vyberiete a začnete triediť. Doporučujem prizvať si na túto činnosť poradcu. Vytvorte kategórie, nie však príliš veľa, napr. "pozvať na osobný pohovor", "nevhodný", "náhradníci", "založiť do archívu CV - vhodný/á na inú pozíciu". Potom každému kandidátovi odkomunikujte váš postoj. Každému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Pravidlá samotného pohovoru

a) Na pohovory si rezervujte deň, kedy nebudete mať v pláne iné dôležité stretnutia, telefonáty, rozhodnutia.

b) Jeden kandidát - 20 minút; s rezervou si ich pozvite v 30 minútových intervaloch (výnimku tvoria druhé kolá pohovorov alebo pohovory, ktoré zahŕňajú praktické skúšky. Vtedy intervaly predĺžte.)

c) Pripravte si vhodnú miestnosť bez ukecanej sekretárky, bez telefónov, ak na to vo firme priestor nie je, pozvite kandidátov napr. do reštauračného salónika.

d) Pokiaľ to pre vás nie je rutinná záležitosť alebo nie ste od prírody obdarený skvelou intuíciou, spontánnosťou, zmyslom pre improvizáciu (a zároveň udržať tému), radšej si pripravte osnovu, scénar a otázky. Je vždy lepšie zopakovať rovnaké otázky, ale klásť ich s istotou pripraveného ako nechať rozhovor na náhodu a zaskočí vás trápne ticho. Taktiež si vždy preštudujte životopisy ešte pred pohovormi a zvýraznite si fakty, ktoré sú kľúčové, zaujímavé alebo podľa vás málo vysvetlené.

e) Ak už za sebou nejaké skúsenosti máte, nie ste trémista, prípravu nepodceňujte, ale skúste sa postupne uvoľniť a pristupovať k jednotlivým pohovorom individuálne, netrápiť sa nad otázkami, jednoducho viesť dialóg a počúvať viac svoju intuíciu. Postupne sa aj v tejto činnosti dá nájsť poézia, adrenalín, niečo ako rande naslepo :)

f) Keď obsadzujete pozíciu, ktorá vyžaduje ovládanie strojopisu, prácu s MS Excel-om alebo hoci aj fúkanie balónov, vždy si schopnosti prakticky preverte. Neverili by ste, čo všetko ľudia chápu pod pojmom "na užívateľskej úrovni".

g) Kandidátov nikdy nepodceňujte, jednajte vždy ako s rovnocenným partnerom, nesnažte sa vyniknúť. Nešaškujte pred tabuľou, nekreslite vaše dlhodobé vízie do roku 2020, nevešajte kandidátom na krk výšku vášho nájmu ani nepoužívajte plno cudzích slov len na efekt. Ak sa nedokážete vyjadriť bez použitia "fídbeku", "dedlajnu", "hajrovania", "bukovania", "draftu", "čekovania", "merdžovania", "forvardovania" a iných "fíčuringov" otvorte slovník slovenského jazyka.

h) Strémovaným kandidátom pomôžte, usmejte sa, ponúknite vodu, pochváľte...

i) Nepýtajte sa na rodinnú situáciu, deti, vierovyznanie, orientáciu. Buďte profesionál a prečítajte si Zákonník práce. Väčšina ľudí vám aj tak dobrovoľne o súkromí porozpráva, nesmiete ich však nikdy tlačiť.

j) Zbavte sa predsudkov. Ženy na rodičovskej dovolenke, ženy, rómovia, starší kandidáti, kandidáti s minimálnou praxou, dlhodobo nezamestnaní... Buďte otvorení, nie však naivní. Kandidáti z okrajových a často diskriminovaných skupín vedia byť lojálnejší, cítia záväzok a prácu si viac vážia. Niekedy. Je na vás posúdiť každého individuálne, nie ako člena skupiny.

k) Vždy pomenujte riziko. Aj ten najnajnajlepší kandidát má pre vás riziko. Vždy ho identifikujte a dajte na misku váh pre a proti.

l) Dobrý pohovor nemusí trvať hodinu, môže to byť 8 minút a vec je vybavená. Dôverujte svojim inštinktom, s kandidátmi, ktorí sú úplne "mimo mísu" nestrácajte čas, položte relevantné otázky, buďte úctiví, ale nestrácajte svoj čas. Úplne špičkových kandidátov tiež nemusíte dusiť, opýtajte sa ich radšej niečo, čo v ich perfektnom CV nenájdete, sústreďte sa na detail, v druhom kole bude viac priestoru a väčšia konkurencia.

m) Čo sa týka vášho oblečenia, osobne nie som zástanca dogmy, že na pohovor sa musí chodiť v bielej košeli a obleku. Každý nech je sám sebou, ak to dokáže predať. Upravte sa, aby ste sa cítili fajn, aby ste boli v pohode. Prirodzenú autoritu buď máte alebo nie. 

n) Na záver upovedomte kndidáta o vašom ďalšom postupe a spôsobe vyzrozumenia s výsledkami.

5. Rozhodovanie

Už počas pohovorov si u ľudí všímajte viac ako je napísané na životopise. Sledujte správanie, reakcie na vaše otázky, ochotu rozprávať o minulých zamestnaniach, znalosti o vašej firme... Neodporúčam prijímať ľudí, ktorým musíte v úvode najprv vysvetliť, o akú prácu sa vlastne uchádzajú (to sú chronickí rozposielači CV), ľudí, ktorí sa hneď pýtajú na platové podmienky, tých čo vás zahrnú osobnými problémami a skúšajú citovo vydierať, neberte nikoho, kto je neprirodzene premotivovaný a skočil by kvôli vám aj do studne, ľudí, čo majú problém pracovať v tíme prijmite iba na pozície špecialistov s úzkym profilom, ale aj tam ten problém môže vyskočiť. Dobrý kandidát vám musí pasovať do firmy nielen svojimi schopnosťami, ale aj svojou povahou. Výber a rozhodovanie je veľmi individuálna záležitosť, ak je to možné, poraďte sa a počúvajte svoj vnútorný hlas. Niektorí ľudia vám proste "nesedia" napriek všetkým plusom. Druhé kolo pohovorov je ideálna príležitosť spoznať favoritov lepšie a ujasniť si postoje. Vždy, keď to ide urobte aj druhé kolo.

6. Po pohovoroch

Každému odkomunikujte výsledok podľa vopred dohodnutých pravidiel. Ak ste sľúbili zavolať, tak to urobte osobne, nikdy tieto veci nenechajte komunikovať tretiu osobu, tobôž nie takú, ktorá sa pohovoru vôbec nezúčastnila. Ak budete odpovedať e-mailom alebo klasickou poštou, použite šablónu a jednotný formát pre jednotlivé kategórie odpovedí.

Prajem vám veľa šťastia a veľa dobrých kandidátov!

Michala Lukáčová

Michala Lukáčová

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Je lepšie byť nenávidení za to, čo sme ako byť milovaní za to, čím nie sme. Zoznam autorových rubrík:  Frflem, kritizujem, nadávamJe mi do smiechu:)trápim sa :(SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu